Å sette farge på krigen

Å sette farge på krigen

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord, men kanskje er et fargebilde verdt enda mer enn et svart-hvitt-bilde? Helt siden fotografiets barndom på 1840-tallet har man eksperimentert med fargefotografering og fargelegging. Før fargefotografiets gjennombrutt på 1930-tallet var det vanlig at fotostudioene ansatte retusjører som kolorerte svart-hvitt-bilder for hånd, for å komme nærmere virkeligheten. 

Når det gjelder andre verdenskrig, er vi vant til å se den store konflikten i svart-hvitt. Mange av de klassiske bildene er med i "Andre verdenskrig i farger", men fargelagt gir de en helt annen følelse av nærhet. Ved å tilføre farge til svart-hvite dokumentar-fotografier får man en helt annen dimensjon som viser krigens virkelighet på en dypere og bredere måte enn de tradisjonelle svart-hvitt-bildene: Bildene vil ikke være så forskjellige fra dem vi ser hver dag fra konflikter rundt om i verden. 

I løpet av det siste tiåret har teknologien utviklet seg raskt, og datamaskinene har blitt stadig flinkere til å avkode gråtoner og automatisk erstatte dem med farger. Med støtte fra dagens avanserte KI-teknologi har svart-hvitt-bildene i "Andre verdenskrig i farger" blitt nøye fargelagt. Men dessverre svikter teknologien ofte, og mange detaljer blir feilkolorert. I forarbeidet til boken har det derfor vært viktig å behandle hvert enkelt bilde nøye, og fargene har blitt justert i henhold til de modellene og gjenstandene som har blitt bevart og som har vært vært tilgjengelige. Heldigvis finnes det omfattende dokumentasjon av våpen, kjøretøy og uniformer fra andre verdenskrig på auksjonssider, modellforum og nettsteder for reenactment-entusiaster.  

Noen ganger må man gjette seg frem. Hvilken farge hadde for eksempel skiltet på Café de Trianon i Caren i Normandie i 1944? Hva er det soldaten i Bastogne holder i hånden, en sigarettpakke? Men i så fall, hvilket merke? Man vet at dekkmannskapet om bord på skipet Enterprise hadde ulike farger på klærne for at det skulle vært tydelig hvilken funksjon de hadde om bord - slik er det fortsatt på hangarskip i dag - men hvilke personer var kledd i rødt, og hvem var gledd i gult?

Noen detaljer der vi vet hvordan fargene skal se ut, kan være vanskelig å gjenskape med sikkerhet, som for eksempel hvor slitt og skitne uniformene er, hvor rustne vrakene av sønderskutte stridsvogner er, og hvilke nyanser enkelte kjøretøy ble malt i for å forbedre kamuflasjen. 

Så selv om hvert eneste bilde i "Andre verdenskrig i farger" har blitt gransket og justert, kan vi ikke være hundre prosent sikre på hvordan de ville ha sett ut hvis de var fotografert i farger. Likevel bringer det fargelagte sluttresultatet oss nærmere de historiske hendelsene og miljøene, og gir oss et nytt perspektiv på de største slagene under andre verdenskrig.

 

Dette tekstutdraget er hentet fra "Andre verdenskrig i farger : 1939-1945 i et nytt lys" av Anders Frankson og Niklas Lindblad

 

Tilbake til bloggen